Ukončenie podnikania prostredníctvom likvidácie alebo predaja spoločnosti má presne stanovené pravidlá. Ako na to? Pomôžu vám naše základné informácie.
Rozdiel medzi zrušením a likvidáciou s.r.o.
Zrušenie s.r.o. znamená rozhodnutie spoločníkov o ukončení podnikania. K samotnému výmazu z obchodného registra však nevedie priamo, ale je nutné vykonať tzv. likvidáciu. Likvidácia je proces, ktorého cieľom je vysporiadať všetky záväzky a pohľadávky spoločnosti a správne rozdeliť jej majetok.
Existujú aj prípady, kedy nie je potrebná likvidácia, napríklad pri zlúčení, splynutí alebo rozdelení spoločnosti. Možnosťou je tiež predaj s.r.o. inému podnikateľovi. Ak vaša firma končí bez právneho nástupcu, likvidácia je povinná. Na prípadnú likvidáciu by ste mali myslieť už vtedy, keď hľadáte cestu pre lacné založenie s.r.o.. Poznať právne normy pre ukončenie podnikania vám ušetrí v budúcnosti čas a nervy.
Ako prebieha likvidácia eseročky?
O začatí likvidácie rozhoduje valné zhromaždenie spoločníkov. Po tomto rozhodnutí je potrebné:
- zapísať spoločnosť do obchodného registra ako v likvidácii
- vymenovať likvidátora (zvyčajne je to pôvodný konateľ alebo iná osoba)
- splniť si všetky daňové a účtovné povinnosti – podať daňové priznanie ku dňu predchádzajúcemu likvidácii
- uhradiť všetky záväzky voči veriteľom
Po splnení všetkých povinností likvidátor podáva návrh na výmaz spoločnosti z obchodného registra. Celý proces môže trvať niekoľko mesiacov až viac ako rok, a to v závislosti od zložitosti záväzkov spoločnosti.
Ak nemáte chuť prechádzať týmto administratívne náročným procesom, alternatívou je spoločnosť predať. Existuje veľa podnikateľov, ktorí hľadajú predpripravené spoločnosti na predaj alebo hľadajú eseročky pred procesom ukončenia podnikania.
Dôležité tipy pred založením s.r.o., ktoré ovplyvnia aj ukončenie podnikania
Už pri zakladaní firmy je dobré myslieť na možné budúce ukončenie činnosti. Niektoré tipy pred založením s.r.o. vám môžu uľahčiť život. Medzi základné pravidlá patria:
- Viesť si prehľadné účtovníctvo – pri likvidácii budete potrebovať rýchlo a presne doložiť účtovné doklady
- Minimalizovať počet spoločníkov – čím menej spoločníkov, tým jednoduchšie rozhodovanie o zrušení firmy
- Nezvyšovať zbytočne základné imanie – vysoké základné imanie môže predĺžiť proces rozdelenia majetku pri likvidácii.
- Nedržať dlhodobo zbytočné majetky – ich speňaženie v likvidácii býva komplikované.
V začiatkoch podnikania nezabúdajte na to, že kvalitné nastavenie firmy na začiatku výrazne zjednoduší jej prípadné ukončenie.